Vitamin D3 och Vitamin D2 – Vad är skillnaden?

D-vitaminintag rekommenderas starkt av forskning. Källor som solen, fet fisk och D-vitamintillskott är de bästa alternativen. Dessa tre är alla bra källor till D-vitamin, men vet du egentligen vilken typ av vitamin du får i dig?

Det finns nämligen två olika former som bägge två är viktiga att känna till. De kallas för vitamin D2 och D3. I denna artikeln ska vi kika närmare på vad skillnaden mellan de två är!

Två former av D-vitamin

Observera att det bara finns två former av D-vitamin. Från andra vitaminer, vet vi att det kan finnas dussintals olika former. Lyckligtvis, när det gäller D-vitamin är det bara vitamin D2 och D3 som du ska hålla dig till. Vi har kort definierat vitaminerna nedan:

Vitamin D2 – Även känt som ergocalciferol. Vitamin D2 produceras av vissa växter när de utsätts för UV-ljus på ett liknande sätt som våra kroppar producerar D3 vid solexponering.

Vitamin D3 – Även känt som kolekalciferol. Bäst känd för att produceras i huden av UVB-strålning. Finns också i livsmedel och kosttillskott.

Vart kommer vitamin D2 och D3 från?

Vitamin D2 och D3 hittas från flera ställen, som nämnts ovanför. Det finns däremot större skillnader på källorna som bör undersökas närmare.

Vitamin D2 källor

  • Svamp (i kontakt med UV-strålning)
  • Livsmedel som innehåller vitaminet (mjölk, smör, etc.)
  • Kosttillskott

Vitamin D3 källor

  • Sole (UVB-strålning)
  • Fet fisk/fiskolja
  • Fisklever
  • Äggula
  • Smör
  • Kosttillskott

Kort och gott hittar vi vitamin D3 i animaliska produkter och från UVB-strålning, medans vitamin D2 finns i växtbaserade produkter. En naturlig fråga många ställer sig är vilken av vitaminerna som är bäst. Vi kommer titta närmare på det i nästa stycke!

Är det någon skillnad på effekt?

Vitamin D2 är det billigaste vitaminet för att både producera och konsumera. Detta har alltså blivit den mest populära varianten av D-vitamin under åren. Men är vitamin D2 lika effektivt som vitamin D3? Svaret är att vitamin D3 producerar kalcifediol bättre i kroppen.

Vad är då kalcifediol? Jo, detta är samlingsbeteckning för de uppdelade versionerna av vitamin D2 och D3. Levern bryter ner de till metylgrupper, och dessa får alltså ett smeknamn i kalcifediol (även om det fortfarande finns skillnader).

Vitamin D3 är bättre på att brytas ner till kalcifediol än vad vitamin D2 gör. Därför räknas vitamin D3 av modern forskning som den varianten av D-vitamin man bör ta.

 

Behöver du vitamin D2?

Eftersom vitamin D3 är bättre än vitamin D2, är det naturligt att ställa sig följande frågor: Behöver jag egentligen vitamin D2? Faktum är att om ditt dagliga intag av vitamin D3 är tillräckligt högt, så räcker detta.

Att ha D-vitaminbrist är negativt och det kan leda till ökad risk för osteoporos, depression och andra hälsoproblem. D-vitaminbrist har också visat sig att försämra eller skada immunförsvaret. Samtidigt är för höga D-vitaminintag inte heller bra, men detta är trots allt ovanligt.

Vad gör egentligen D-vitamin i kroppen?

D-vitamin kommer alltså från solen (UVB-strålning), mat, eller kosttillskott. Oavsett om det är vitamin D2 eller D3, så följer de samma process i kroppen. 

  • Intag/solning – Äter du mat eller tar kosttillskott, så går D-vitamin direkt in i blodomloppet. Om du solar, så produceras vitamin D3 i din hud.
  • Nedbryting – Genom en längre process bryts vitamin D2 och D3 ner till calciferol.
  • Tas upp i tarmen – Proteiner transporterar D-vitamin i kroppen, och detta tas upp i tarmen.
  • Kalsium och fosfat till blodet – Den största fördelen med D-vitamin ligger i utvecklingen av kalcium och fosfat i blodet.

Behöver du ta kosttillskott med vitamin D3?

Hos vuxna och barn kan man fortfarande upptäcka D-vitaminbrist. Här är däremot de mörka talen stora, och man anser att D-vitaminbrist är en av de mest underdiagnostiserade vitamin bristerna. Det finns flera orsaker till varför:

  • Brist på UVB-strålning – UVB-strålningen är den enda formen av UV-strålning som gör att huden producerar D-vitamin. Solen måste vara över 30 grader på himlen, vilket inte händer på vintern i Sverige. Det är därför som många svenskar har D-vitaminbrist.
  • Få livsmedel som innehåller vitamin D3 – Där fler livsmedel tillsätts med vitamin D2 kommer urvalet att vara något mer sparsam för vitamin D3. Eftersom alla inte inkluderar fisk i sin kost, så är det svårt att få i sig vitamin D3 genom matintaget.
  • Skillnad mellan grupper – Det är skillnad på bland annat äldre och yngre, ljusa pigment och mörka pigment, och vikt. Dessa faktorer påverkar dosen med D-vitamin som du behöver dagligen. Många känner inte ens till deras ökade behov av D-vitamin.

Ett vitamin D3 tillskott kan göra skillnad!

Just för att D-vitamin är så svårt att få i sig här i Norden, så behöver vi i många fall tillsätta med kosttillskott. Hälsosamhället är eniga om att det inte finns tillräckligt med bra alternativ genom sol och kosten för oss som bor i Norden. Från september till maj får vi inte UVB-strålning i Sverige, och då kan inte heller vitamin D3 produceras i vår hud.

MAXD är ett tillskott av D-vitamin som innehåller rikligt med vitamin D3. Tar du detta tillskottet, så kan du vara säker på att få i dig tillräckliga mängder med D-vitamin genom hela året.